آسیب های اجتماعی چیست؟ انواع آسیب های اجتماعی

آسیب های اجتماعی چیست؟ انواع آسیب های اجتماعی

آسیب های اجتماعی بدلیل اینکه خطرات زیادی برای جامعه دارند و نظم عمومی جامعه را به هم می زنند، داشتن اطلاع از آسیب های اجتماعی و انواع آن امری لازم است.

انواع آسیب های اجتماعی

Parinaz Sedaghat · 19:16 1400/09/27

انواع آسیب های اجتماعی بارز در جامعه:

١- اعتیاد: اعتیاد یکی از آسیب های اجتماعی است که باعث فراهم شدن زمینه ای برای بسیاری از کج روی ها و ناهنجاری ها نیز می شود. این آسیب اغلب نوجوانان را در معرض خطر قرار می دهد، ولی خانواده ها با هوشیاری و شناختن آثار این پدیده می توانند فرزندان خود را از این آسیب نجات دهند.

اعتیاد به سیگار و مواد مخدر نوعی از آسیب های اجتماعی است.

اعتیاد به رسانه های اجتماعی و فضای مجازی نیز یکی از آسیب های اجتماعی چشمگیر در جامعه است.

٢- طلاق: یکی دیگر از آسیب های اجتماعی طلاق است که جامعه شناسان و متفکران، بالا رفتن آن را نشانه آشکار از اختلال در اصول اخلاقی و به هم خوردن آرامش خانواگی و در کل دگرگونی در هنجار های اجتماعی می دانند.

طلاق و جدایی افراد خانواده از هم یکی از آسیب های اجتماعی است.

٣- خودکشیهر چند خودکشی در مرحله اول یک مشکل فردی بشمار می رود اما از آنجایی که فرد در اجتماع زندگی می کند و اثراتی مقابل بین افراد در میان است، این آسیب به عنوان یک معضل و آسیب اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد؛ جامعه شناسان معتقد هستند که هرچه همبستگی اجتماعی سست شود و ارتباط و تعلق فرد به گروه کم شود، آن فرد آمادگی بیشتری برای پایان دادن به زندگی خود پیدا می کند.

خودکشی یکی از آسیب های اجتماعی است.

 ۴- فقر و بیکاری: فقر و بیکاری نقش تعیین کننده ای را در افزایش آسیب های اجتماعی می تواند داشته باشد، به طوری که خیلی از جامعه شناسان، فقر و بیکاری را به عنوان مادر آسیب های اجتماعی می دانند. فقر مادی و فرهنگی و بیکاری، طیف وسیعی از تضاد طبقاتی در اجتماع است؛ و هر چه این تضاد طبقاتی در یک جامعه کمتر باشد و مردم جامعه از این نظر به هم نزدیکتر باشند، آن جامعه کمتر دچار آسیب می شود.

فقر و بیکاری یکی از عوامل موثر در افزایش آسیب های اجتماعی است.

 

منابع

Parinaz Sedaghat · 17:12 1400/09/27

- عبداللهی، محمد (1383)، آسیب های اجتماعی و روند تحول آن در ایران، جلد یکم (مجموعه مقالات دومین همایش ملی آسیب های اجتماعی در ایران- خرداد1381 

- آسیب‌شناسی اجتماعی (جامعه‌شناسی انحرافات اجتماعی)، رحمت‌الله صدیق سروستانی، ناشر: آن

http://setarehjavanmardi1383.blogix.ir/post/2